Het Parool on Marinus Boezem and Willem Breuker

Het Parool on Marinus Boezem and Willem Breuker

Het Parool on Marinus Boezem and Willem Breuker

“Het geweten van de Europese muziek,” noemde biograaf Jean Buzelin de Amsterdamse saxofonist en componist Willem Breuker. Voor zijn Willem Breuker Kollektief schreef hij stukken waarin klassieke muziek, pop, folkore, niet-westerse invloeden en jazz een vrolijk verbond aangaan met ‘foute noten’ waar de leden van het collectief heerlijk op konden improviseren. Vanaf 1976 vulde hij de saaiste dagen van het jaar, de periode tussen kerst en oudjaarsavond, met zijn Klap op de Vuurpijl-festival. En zijn platenlabel BV Haast bracht meer dan honderd lp’s, cd’s en dvd’s uit.

Beeldend kunstenaar Marinus Boezem en Breuker ontmoetten elkaar in de vroege jaren zeventig tijdens het festival Nieuwe Muziek Zeeland in Middelburg, waar Breukers band regelmatig optrad en Boezem al woonde. Er was een klik. Beide mannen zijn wars van regels, hebben scherp oog voor de schoonheid van het onverwachte, en zijn altijd in voor een geintje.

Breuker en Boezem deden meerdere projecten samen, waarvan één nog is te zien in de Zeeuwse hoofdstad. Boezem had daar in 1976 de voormalige graanbeurs geclaimd en omgedoopt tot Podio del Mondo per l’Arte. Een internationaal gezelschap aan conceptueel kunstenaars werd uitgenodigd werk te maken, van Pieter Engels tot Lawrence Weiner."

 

Read the full article, in Dutch, here.

Publication date: 13 Aug '21